Skip to Content

Nenávistný Ortel uspěl v Českém slavíku. Navazuje na neonacistický Conflict 88

Úspěch

kapely Ortel v soutěži Český slavík by nás měl zarazit. Kapela totiž prokazatelně navazuje na svou neonacistickou minulost.

„Nenáviděl komunismus, proti němu bojoval, byl obětí humanismu, v našich srdcích žije dál… Rudolf Hess, Rudolf Hess, bojovník za bílou jednotu, Rudolf Hess, svoboda za celou Evropu.“

Takto oslavovala Rudolfa Hesse, svého času třetího muže nacistické „třetí říše“, plzeňská hudební skupina Conflict 88 („88“ značí nacistický pozdrav Heil Hitler). V ní působil, a prý ji i spoluzakládal, neonacista Tomáš Ortel (vlastním jménem Tomáš Hnídek). Ten v roce 2002 založil kapelu Ortel, která loni a letos uspěla v anketě Český slavík.

„Ku Klux klan zničí negra navždy“

Na koncertech Conflictu 88 se běžně hajlovalo… Bodejť by ne, když ve svých textech vyjadřovala své smyšlení kupříkladu takto:

„Ku Klux klan zničí negra navždy…“„Rychlejší byl silnější, tak sláva vítězům, kdo vyhrává, stává se vůdcem a usedá na trůn, sláva vítězům. Heil! Heil!“„Probuďte se válečníci v naší český zemi. Sražte hvězdu šesticípou, co chce zářit na nebi. Probuďte se válečníci bílý Evropy, sražte konečně na kolena ty židovský psy.“ „Proto ať zní Glory aleluja, vlajka jižanů vlaje dál… Pak rozezněly zrady zvony, osud nepříteli více přál. Kdo nesouhlasil s vítězů zákony, se mnou založil bílej klan.“„Lidi, vyjděte ze svých domů, pojďte se přidat k nám. Už bylo dost těch všivejch Romů, jejich mrav bude potrestán.“

Atmosféra na koncertě skupiny Conflict 88.

Tomáš Ortel zvolil podobnou taktiku jako Daniel Landa. Tváří se, že jeho názory doznaly vývoje a z neonacistické polohy se posunul k vlastenectví. Vyslovil se k tomu v jednom z rozhovorů:

„Už to, že jsem si založil v roce 2002 svou kapelu Ortel, která jde odlišným směrem, je posun mého přesvědčení či smýšlení.“ Za svým působením v neonacistické skupině Conflict 88 si však stojí: „Každý máme nějaký vývoj a já se rozhodně za své předchozí působení nestydím, ani toho nijak nelituji. Naopak vše, co nás posouvá nějakým pozitivním směrem, je vždy dobrou zkušeností.“

Své působení v Coflictu 88 tedy Ortel stále pokládá za něco, co jej „posunulo pozitivním směrem“. Je to znát. Onen „posun“ nespočívá ve změně názorů, ale v jiné formě jejich vyjadřování. Protimuslimské, protiromské a homofobní útoky zůstávají, vše je ale podáno o stupeň mírněji, například: „Zakážeme diskuze a přejmenujem jejich kmen, na úřadech jednat s romem, nikoliv už s cikánem.“ Nebo: „Kdybys hubu neotvíral, nebyl bys na kolenou a nedřepěl v kriminále, kde už Čech je menšinou.“ (Kolenou – menšinou, to je skutečně štěpný verš.)

Hymna DS a vzbuzování strachu

Prvním tehdejším Ortelovým počinem byla skladba Hadr, která se stala hymnou neonacistické Dělnické strany (viz níže). Správci portálu Bandzone tehdy zablokovali prezentaci skladeb skupiny Ortel s odůvodněním, že podporují xenofobii a homofobii. Na Ortel začaly dokonce postupně upozorňovat i zprávy o extremismu, produkované do té doby tradičně spícím ministerstvem vnitra.

Nejsledovanější jsou nyní Ortelovy písně o muslimech, mešitách: „V zemi křesťanů mešita stojí, ať mi někdo z vás na to odpoví. Proč kostel nestaví v arabských zemích a proč země má všude je pro smích? Je to prokletí, cítím se v zajetí mediálních lží a strachem o děti. Nebudu ti lhát i ty se budeš bát, až v burce budou stát a modlitbu svou řvát… Cítím se podveden, když ti, co vedou zem, diskutovat chtěj s arabským vrahem. Xenofobní strach bije na poplach, řeknu jen pár vět: Nechci multi-kulti svět! … Kde nenávist je ctnost a vražda poslušnost, kde ukamenujou klidně ženu tvou…“ (Skladba Mešita vznikla již v roce 2013, kdy se Ortel účastnil neonacistické demonstrace v Plzni – viz níže.)

Vzbuzováním strachu a nenávisti se Tomáš Ortel zabývá i nadále, zvolil však formu, která je přijatelnější pro širší okruh posluchačů. O tom ostatně svědčí i jeho letošní umístění v Českém slavíku: druhé místo kapela Ortel, třetí místo zpěvák Tomáš Ortel. Skupina se v této anketě loni umístila na čtvrtém místě, ale ohlas nebyl tak velký, nejspíš proto, že takzvaná uprchlická krize ještě nebyla v plném běhu. Hudební kvality skupiny i frontmanova zpěvu se přitom limitně blíží nule, takže je zřejmé, že jeho příznivci obdivují především texty a nenávistnou atmosféru, kterou Ortel spoluvytváří.

Není třeba tuto anketu přeceňovat, nesmíme však zapomínat, že vyhlašování cen přenášela nejsledovanější česká televize Nova, výspa maloměšťácké tuposti a symbol absence myšlení.

„Dojení sociálního systému menšinami“

Že se Tomáš Ortel nezměnil, dosvědčuje i jeho účast na protiromském pochodu v Plzni 24. srpna 2013. Byl dokonce jedním z řečníků. „Jde o dojení sociálního systému menšinami a jejich mentalita už překračuje meze slušnosti,“ horlil Ortel ve svém projevu.

Tomáš Ortel (třetí zleva, drží vlajku za cíp) na neonacistické, protiromské demonstraci v Plzni v srpnu 2013. O vlastenectví těchto „zastánců národa“ bezesporu svědčí jejich znalost, jak se má česká vlajka správně držet. Foto Facebook.com

Tuto demonstraci pořádali sympatizanti extremistické Dělnické strany sociální spravedlnosti. DSSS je nástupnickou organizací Dělnické strany, kterou v roce 2010 rozpustil Nejvyšší správní soud pro její navazování na hitlerovský nacismus i pro její rasismus, xenofobii a šíření neonacistické ideologie. Vedení DSSS přitom zůstává v podstatě personálně stejné jako v Dělnické straně. I DSSS navíc spolupracuje s německými neonacisty.

Plzeňský pochod byl součástí vrcholící protiromské kampaně. Na ten den byly ohlášeny protiromské pochody v pěti krajích, které navazovaly na obdobné akce pořádané na celostátní úrovni i místními neonacistickými bojůvkami po celý rok 2013.

Tomáš Ortel se pochopitelně účastní různých současných protimuslimských demonstrací, bez ohledu na to, kdo je pořádá. Vystoupil i na akci otevřeně antisemitské i islamofobní Národní demokracie (ND), v jejímž čele stojí Adam B. Bartoš, tvůrce seznamů Židů či pravdoláskařů v ČR (rozuměj vlastizrádců a nepřátel vlasti). ND také vyzvala své příznivce, aby skupině posílali hlasy do ankety. Po oznámení výsledků jak Národní demokracie, tak DSSS Ortelu gratulovaly.

Nekupujte matonku

Někteří dnešní či minulí slavíci se Ortela zastávají (možná i proto, že neznají jeho neonacistickou „minulost“), například Zagorová či Vojtek ze skupiny Kabát. Kritiku sklízejí i další umělci přítomní na slavnostním vyhlášení, protože nedali žádným způsobem najevo, co si o této věci myslí. Proti jejich vstřícnému postoji vůči Ortelu i svému mlčení se zpětně vymezil člen kapely Chinaski František Táborský: „A česká pop music tomu spokojeně tleská!! Ano, stydím se za sebe. Nemohu mluvit za celou kapelu, ale toto je můj soukromý názor,“ napsal na facebookové stránce skupiny.

Na sociálních sítích se objevila i kritika pořadatelů ankety, agentury Musica Bohemica, a jejího hlavního sponzora společnosti Karlovarské minerální vody, která „vyrábí“ minerálky Mattoni a Magnesia. Uživatelé například sdílí tradiční symbol společnosti – orlici s nápisem Mattoni. Orlice však na obrázcích drží ve svých drápech hákový kříž.

Na Facebooku vzniklo více iniciativ, které vyzývají k částečnému či absolutnímu bojkotu této společnosti. Například událost Mattoni už není pro mě, Měsíc nepití Mattoni – sponzora českých neonacistů. Foto Facebook.com

Viktor Stoilov, zakladatel a majitel významného nakladatelství TORST, se rozhodl nezúčastnit se letošní soutěže Magnesia Litera, kterou také sponzorují Karlovarské minerální vody. „Slavíka nesleduji, ale rozčílilo mne, že nikdo z přítomných nereagoval na to, že cenu hlasováním získal náckovský Ortel. Nevadí to ani sponzorovi Mattoni, asi je v kurzu být s neonacistama na pódiu. A ještě v porovnání s předloňským vyřazením horrorcorovýho Řezníka to smysl nedává vůbec,“ řekl Stoilov. Viktor Stiolov naráží na vyřazení Martina Pohla alias Řezníka z Českého slavíka 2013, na jehož vyloučení údajně tlačil, hádejte kdo, hlavní sponzor Mattoni.

Raper Řezník otevřeně propaguje násilí na ženách, ale rapuje například i o své touze zabít druhého člověka, prodává oslavná trička s Breivikem či s rakouským tyranem Fritzlem, jenž ve sklepě svého domu téměř čtvrt století věznil svou dceru, opakovaně ji znásilňoval a zplodil s ní sedm dětí.

Řezník se společně se svými kolegy Hrobkou a Pitvou dostal v roce 2011 před soud. Policie je vinila z rasismu a extremismu kvůli klipu, v němž chtěli násilím „vyřešit problém“ bezdomovectví, Romů, přistěhovalců či gayů. „Vymysleli jsme řešení, na somráky z Karláku necháme spadnout lešení, na Ukrajince zase čeká hromadný oběšení,“ zaznělo mimo jiné v jejich klipu.

„Neposuzujeme uměleckou stránku Řezníkovy produkce. Rozhodně však nechceme a nebudeme podporovat propagaci extrémního násilí, kterou systematicky dělá ve svých textech i obchodních aktivitách… Kromě našich hodnot jsme vázáni právními předpisy České republiky, které nám mimo jiné zakazují spojovat naše reklamní aktivity, kam spadá i uvedená soutěž, s propagací násilí či snižováním lidské důstojnosti,“ napsali tehdy organizátoři Českého slavíka.

Vida, vida, dnes již zjevně právní české předpisy neplatí, propagace násilí a snižování lidské důstojnosti již nevadí. Čím to asi je?

2.12.2015 denikreferendum.cz str. 0 Domov

František Kostlán

URL| http://denikreferendum.cz/clanek/21807...u-navazuje-na-neonacisticky-conflict-88

euportal.cz